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19
graphique.c
19
graphique.c
@ -3,22 +3,17 @@
|
|||||||
#include "pommes.h"
|
#include "pommes.h"
|
||||||
#include "obstacles.h"
|
#include "obstacles.h"
|
||||||
#include <time.h>
|
#include <time.h>
|
||||||
|
|
||||||
void Attendre(unsigned int millisecondes) {
|
void Attendre(unsigned int millisecondes) {
|
||||||
usleep(millisecondes * 1000);
|
usleep(millisecondes * 1000);
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
|
||||||
void InitialiserJeu(Serpent* serpent, Pommes* pommes, Obstacles* obstacles) {
|
void InitialiserJeu(Serpent* serpent, Pommes* pommes, Obstacles* obstacles) {
|
||||||
serpent->longueur = 10;
|
serpent->longueur = 10;
|
||||||
serpent->corps = malloc(sizeof(Position) * serpent->longueur);
|
serpent->corps = malloc(sizeof(Position) * serpent->longueur);
|
||||||
pommes->nombre = NOMBRE_POMMES;
|
pommes->nombre = NOMBRE_POMMES;
|
||||||
obstacles->nombre = NOMBRE_OBSTACLES;
|
obstacles->nombre = NOMBRE_OBSTACLES;
|
||||||
|
|
||||||
srand(time(NULL));
|
srand(time(NULL));
|
||||||
|
|
||||||
serpent->corps[0].x = LARGEUR / 2 * TAILLE_CASE;
|
serpent->corps[0].x = LARGEUR / 2 * TAILLE_CASE;
|
||||||
serpent->corps[0].y = HAUTEUR / 2 * TAILLE_CASE;
|
serpent->corps[0].y = HAUTEUR / 2 * TAILLE_CASE;
|
||||||
|
|
||||||
/* Initialisation des obstacles*/
|
/* Initialisation des obstacles*/
|
||||||
obstacles->positions = malloc(sizeof(Position) * obstacles->nombre);
|
obstacles->positions = malloc(sizeof(Position) * obstacles->nombre);
|
||||||
for (int i = 0; i < obstacles->nombre; i++) {
|
for (int i = 0; i < obstacles->nombre; i++) {
|
||||||
@ -26,7 +21,6 @@ void InitialiserJeu(Serpent* serpent, Pommes* pommes, Obstacles* obstacles) {
|
|||||||
obstacles->positions[i].y = rand() % HAUTEUR;
|
obstacles->positions[i].y = rand() % HAUTEUR;
|
||||||
}
|
}
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
|
||||||
void AfficherSerpent(Serpent* serpent) {
|
void AfficherSerpent(Serpent* serpent) {
|
||||||
couleur couleurSerpent = CouleurParComposante(255, 255, 0);
|
couleur couleurSerpent = CouleurParComposante(255, 255, 0);
|
||||||
ChoisirCouleurDessin(couleurSerpent);
|
ChoisirCouleurDessin(couleurSerpent);
|
||||||
@ -34,13 +28,11 @@ void AfficherSerpent(Serpent* serpent) {
|
|||||||
RemplirRectangle(serpent->corps[i].x, serpent->corps[i].y, TAILLE_CASE, TAILLE_CASE);
|
RemplirRectangle(serpent->corps[i].x, serpent->corps[i].y, TAILLE_CASE, TAILLE_CASE);
|
||||||
}
|
}
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
|
||||||
void LibererMemoire(Serpent* serpent, Pommes* pommes, Obstacles* obstacles) {
|
void LibererMemoire(Serpent* serpent, Pommes* pommes, Obstacles* obstacles) {
|
||||||
free(serpent->corps);
|
free(serpent->corps);
|
||||||
LibererPommes(pommes);
|
LibererPommes(pommes);
|
||||||
free(obstacles->positions);
|
free(obstacles->positions);
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
|
||||||
void Graphique() {
|
void Graphique() {
|
||||||
InitialiserGraphique();
|
InitialiserGraphique();
|
||||||
CreerFenetre(0, 0, 1240, 940);
|
CreerFenetre(0, 0, 1240, 940);
|
||||||
@ -48,12 +40,10 @@ void Graphique() {
|
|||||||
Attendre(1000);
|
Attendre(1000);
|
||||||
EffacerEcran(CouleurParComposante(0, 0, 0));
|
EffacerEcran(CouleurParComposante(0, 0, 0));
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
|
||||||
void AffichageBasique() {
|
void AffichageBasique() {
|
||||||
ChoisirCouleurDessin(CouleurParComposante(111, 255, 94));
|
ChoisirCouleurDessin(CouleurParComposante(111, 255, 94));
|
||||||
RemplirRectangle(0, 0, 1140, 760);
|
RemplirRectangle(0, 0, 1140, 760);
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
|
||||||
void AfficherScore(int score) {
|
void AfficherScore(int score) {
|
||||||
char scoreText[20];
|
char scoreText[20];
|
||||||
snprintf(scoreText, 20, "Score: %d", score);
|
snprintf(scoreText, 20, "Score: %d", score);
|
||||||
@ -62,7 +52,6 @@ void AfficherScore(int score) {
|
|||||||
ChoisirCouleurDessin(CouleurParComposante(255, 255, 255));
|
ChoisirCouleurDessin(CouleurParComposante(255, 255, 255));
|
||||||
EcrireTexte(20, 850, scoreText, 2);
|
EcrireTexte(20, 850, scoreText, 2);
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
|
||||||
void AfficheTemps(int minute, int seconde) {
|
void AfficheTemps(int minute, int seconde) {
|
||||||
char temps[6];
|
char temps[6];
|
||||||
snprintf(temps, 6, "%02d:%02d", minute, seconde);
|
snprintf(temps, 6, "%02d:%02d", minute, seconde);
|
||||||
@ -71,17 +60,15 @@ void AfficheTemps(int minute, int seconde) {
|
|||||||
ChoisirCouleurDessin(CouleurParComposante(255, 255, 255));
|
ChoisirCouleurDessin(CouleurParComposante(255, 255, 255));
|
||||||
EcrireTexte(20, 900, temps, 2);
|
EcrireTexte(20, 900, temps, 2);
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
|
||||||
void AfficherEcranFin(int score) {
|
void AfficherEcranFin(int score) {
|
||||||
EffacerEcran(CouleurParComposante(0, 0, 0));
|
|
||||||
EcrireTexte(500, 300, "Game Over!", 2);
|
EcrireTexte(500, 300, "Game Over!", 2);
|
||||||
char scoreText[20];
|
char scoreText[20];
|
||||||
snprintf(scoreText, 20, "Score: %d", score);
|
snprintf(scoreText, 20, "Score: %d", score);
|
||||||
EcrireTexte(500, 400, scoreText, 2);
|
EcrireTexte(500, 400, scoreText, 2);
|
||||||
|
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
int PauseJeu(int perdu) {
|
||||||
int PauseJeu() {
|
while (perdu != -1) {
|
||||||
while (1) {
|
|
||||||
if (ToucheEnAttente()) {
|
if (ToucheEnAttente()) {
|
||||||
int touche = Touche();
|
int touche = Touche();
|
||||||
if (touche == XK_space) {
|
if (touche == XK_space) {
|
||||||
|
@ -1,23 +1,19 @@
|
|||||||
#ifndef GRAPHIQUE_H
|
#ifndef GRAPHIQUE_H
|
||||||
#define GRAPHIQUE_H
|
#define GRAPHIQUE_H
|
||||||
|
|
||||||
#include <graph.h>
|
#include <graph.h>
|
||||||
#include "serpent.h"
|
#include "serpent.h"
|
||||||
#include <stdio.h>
|
#include <stdio.h>
|
||||||
#include <stdlib.h>
|
#include <stdlib.h>
|
||||||
|
|
||||||
#define NOMBRE_POMMES 5
|
#define NOMBRE_POMMES 5
|
||||||
#define NOMBRE_OBSTACLES 20
|
#define NOMBRE_OBSTACLES 20
|
||||||
|
|
||||||
void Attendre(unsigned int millisecondes);
|
void Attendre(unsigned int millisecondes);
|
||||||
void Graphique();
|
void Graphique();
|
||||||
void AffichageBasique();
|
void AffichageBasique();
|
||||||
void AfficherScore(int score);
|
void AfficherScore(int score);
|
||||||
void AfficheTemps(int minute, int seconde);
|
void AfficheTemps(int minute, int seconde);
|
||||||
void AfficherEcranFin(int score);
|
void AfficherEcranFin(int score);
|
||||||
int PauseJeu();
|
int PauseJeu(int perdu);
|
||||||
void AfficherSerpent(Serpent* serpent);
|
void AfficherSerpent(Serpent* serpent);
|
||||||
void InitialiserJeu(Serpent* serpent, Pommes* pommes, Obstacles* obstacles);
|
void InitialiserJeu(Serpent* serpent, Pommes* pommes, Obstacles* obstacles);
|
||||||
void LibererMemoire(Serpent* serpent, Pommes* pommes, Obstacles* obstacles);
|
void LibererMemoire(Serpent* serpent, Pommes* pommes, Obstacles* obstacles);
|
||||||
|
|
||||||
#endif
|
#endif
|
||||||
|
7
main.c
7
main.c
@ -1,4 +1,3 @@
|
|||||||
|
|
||||||
#include "main.h"
|
#include "main.h"
|
||||||
#include "serpent.h"
|
#include "serpent.h"
|
||||||
#include "pommes.h"
|
#include "pommes.h"
|
||||||
@ -6,7 +5,6 @@
|
|||||||
#include "graphique.h"
|
#include "graphique.h"
|
||||||
#include <stdlib.h>
|
#include <stdlib.h>
|
||||||
#include <stdio.h>
|
#include <stdio.h>
|
||||||
|
|
||||||
int main() {
|
int main() {
|
||||||
int direction = 1;
|
int direction = 1;
|
||||||
unsigned long suivant = Microsecondes() + CYCLE;
|
unsigned long suivant = Microsecondes() + CYCLE;
|
||||||
@ -15,7 +13,6 @@ int main() {
|
|||||||
Serpent serpent;
|
Serpent serpent;
|
||||||
Pommes pommes;
|
Pommes pommes;
|
||||||
Obstacles obstacles;
|
Obstacles obstacles;
|
||||||
|
|
||||||
InitialiserJeu(&serpent, &pommes, &obstacles);
|
InitialiserJeu(&serpent, &pommes, &obstacles);
|
||||||
Graphique();
|
Graphique();
|
||||||
EffacerEcran(CouleurParComposante(0, 0, 0));
|
EffacerEcran(CouleurParComposante(0, 0, 0));
|
||||||
@ -24,7 +21,6 @@ int main() {
|
|||||||
GenererObstacles(&obstacles, &pommes, &serpent);
|
GenererObstacles(&obstacles, &pommes, &serpent);
|
||||||
AfficherSerpent(&serpent);
|
AfficherSerpent(&serpent);
|
||||||
AfficherScore(score);
|
AfficherScore(score);
|
||||||
|
|
||||||
while (perdu != -1) {
|
while (perdu != -1) {
|
||||||
if (!jeuEnPause) {
|
if (!jeuEnPause) {
|
||||||
if (Microsecondes() > suivant) {
|
if (Microsecondes() > suivant) {
|
||||||
@ -41,7 +37,6 @@ int main() {
|
|||||||
AfficheTemps(temps[0], temps[1]);
|
AfficheTemps(temps[0], temps[1]);
|
||||||
}
|
}
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
|
||||||
if (ToucheEnAttente()) {
|
if (ToucheEnAttente()) {
|
||||||
int touche = Touche();
|
int touche = Touche();
|
||||||
int nouvelleDirection;
|
int nouvelleDirection;
|
||||||
@ -65,7 +60,6 @@ int main() {
|
|||||||
direction = nouvelleDirection;
|
direction = nouvelleDirection;
|
||||||
}
|
}
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
|
||||||
DeplacerSerpent(&serpent, &direction);
|
DeplacerSerpent(&serpent, &direction);
|
||||||
perdu = GestionCollision(&serpent, &pommes, &obstacles, perdu, &score);
|
perdu = GestionCollision(&serpent, &pommes, &obstacles, perdu, &score);
|
||||||
} else {
|
} else {
|
||||||
@ -80,7 +74,6 @@ int main() {
|
|||||||
}
|
}
|
||||||
}
|
}
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
|
||||||
LibererMemoire(&serpent, &pommes, &obstacles);
|
LibererMemoire(&serpent, &pommes, &obstacles);
|
||||||
return EXIT_SUCCESS;
|
return EXIT_SUCCESS;
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
6
main.h
6
main.h
@ -1,18 +1,15 @@
|
|||||||
#ifndef MAIN_H
|
#ifndef MAIN_H
|
||||||
#define MAIN_H
|
#define MAIN_H
|
||||||
|
|
||||||
#include "serpent.h"
|
#include "serpent.h"
|
||||||
#include "pommes.h"
|
#include "pommes.h"
|
||||||
#include "obstacles.h"
|
#include "obstacles.h"
|
||||||
#include "graphique.h"
|
#include "graphique.h"
|
||||||
|
|
||||||
#define HAUTEUR 40
|
#define HAUTEUR 40
|
||||||
#define LARGEUR 60
|
#define LARGEUR 60
|
||||||
#define TAILLE_CASE 19
|
#define TAILLE_CASE 19
|
||||||
#define NOMBRE_POMMES 5
|
#define NOMBRE_POMMES 5
|
||||||
#define NOMBRE_OBSTACLES 20
|
#define NOMBRE_OBSTACLES 20
|
||||||
#define CYCLE 100000L
|
#define CYCLE 100000L
|
||||||
|
|
||||||
void Attendre(unsigned int millisecondes);
|
void Attendre(unsigned int millisecondes);
|
||||||
void InitialiserJeu(Serpent* serpent, Pommes* pommes, Obstacles* obstacles);
|
void InitialiserJeu(Serpent* serpent, Pommes* pommes, Obstacles* obstacles);
|
||||||
void AffichageBasique();
|
void AffichageBasique();
|
||||||
@ -25,5 +22,4 @@ void AfficherSerpent(Serpent* serpent);
|
|||||||
void GenererObstacles(Obstacles* obstacles, Pommes* pommes, Serpent* serpent);
|
void GenererObstacles(Obstacles* obstacles, Pommes* pommes, Serpent* serpent);
|
||||||
void DeplacerSerpent(Serpent* serpent, int* direction);
|
void DeplacerSerpent(Serpent* serpent, int* direction);
|
||||||
int GestionCollision(Serpent* serpent, Pommes* pommes, Obstacles* obstacles, int perdu, int* score);
|
int GestionCollision(Serpent* serpent, Pommes* pommes, Obstacles* obstacles, int perdu, int* score);
|
||||||
|
#endif
|
||||||
#endif
|
|
||||||
|
@ -1,25 +1,20 @@
|
|||||||
#include "obstacles.h"
|
#include "obstacles.h"
|
||||||
|
|
||||||
void GenererObstacles(Obstacles* obstacles, Pommes* pommes, Serpent* serpent) {
|
void GenererObstacles(Obstacles* obstacles, Pommes* pommes, Serpent* serpent) {
|
||||||
couleur couleurObstacle = CouleurParComposante(128, 128, 128);
|
couleur couleurObstacle = CouleurParComposante(128, 128, 128);
|
||||||
obstacles->positions = (Position*)malloc(obstacles->nombre * sizeof(Position));
|
obstacles->positions = (Position*)malloc(obstacles->nombre * sizeof(Position));
|
||||||
|
|
||||||
if (obstacles->positions == NULL) {
|
if (obstacles->positions == NULL) {
|
||||||
perror("Allocation error");
|
perror("Allocation error");
|
||||||
exit(EXIT_FAILURE);
|
exit(EXIT_FAILURE);
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
|
||||||
for (int i = 0; i < obstacles->nombre; i++) {
|
for (int i = 0; i < obstacles->nombre; i++) {
|
||||||
do {
|
do {
|
||||||
obstacles->positions[i].x = rand() % LARGEUR;
|
obstacles->positions[i].x = rand() % LARGEUR;
|
||||||
obstacles->positions[i].y = rand() % HAUTEUR;
|
obstacles->positions[i].y = rand() % HAUTEUR;
|
||||||
} while (CollisionAvecPommeSerpent(obstacles->positions[i], pommes->head) || CollisionAvecSerpent(serpent));
|
} while (CollisionAvecPommeSerpent(obstacles->positions[i], pommes->head) || CollisionAvecSerpent(serpent));
|
||||||
|
|
||||||
ChoisirCouleurDessin(couleurObstacle);
|
ChoisirCouleurDessin(couleurObstacle);
|
||||||
RemplirRectangle(obstacles->positions[i].x * TAILLE_CASE, obstacles->positions[i].y * TAILLE_CASE, TAILLE_CASE, TAILLE_CASE);
|
RemplirRectangle(obstacles->positions[i].x * TAILLE_CASE, obstacles->positions[i].y * TAILLE_CASE, TAILLE_CASE, TAILLE_CASE);
|
||||||
}
|
}
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
|
||||||
int CollisionAvecObstacle(Serpent* serpent, Obstacles* obstacles) {
|
int CollisionAvecObstacle(Serpent* serpent, Obstacles* obstacles) {
|
||||||
for (int i = 0; i < obstacles->nombre; i++) {
|
for (int i = 0; i < obstacles->nombre; i++) {
|
||||||
if (serpent->corps[0].x == obstacles->positions[i].x * TAILLE_CASE &&
|
if (serpent->corps[0].x == obstacles->positions[i].x * TAILLE_CASE &&
|
||||||
|
@ -1,19 +1,14 @@
|
|||||||
#ifndef OBSTACLES_H
|
#ifndef OBSTACLES_H
|
||||||
#define OBSTACLES_H
|
#define OBSTACLES_H
|
||||||
|
|
||||||
#include "pommes.h"
|
#include "pommes.h"
|
||||||
#include "serpent.h"
|
#include "serpent.h"
|
||||||
|
|
||||||
#define LARGEUR 60
|
#define LARGEUR 60
|
||||||
#define HAUTEUR 40
|
#define HAUTEUR 40
|
||||||
#define TAILLE_CASE 19
|
#define TAILLE_CASE 19
|
||||||
|
|
||||||
typedef struct Obstacles {
|
typedef struct Obstacles {
|
||||||
Position* positions;
|
Position* positions;
|
||||||
int nombre;
|
int nombre;
|
||||||
} Obstacles;
|
} Obstacles;
|
||||||
|
|
||||||
void GenererObstacles(Obstacles* obstacles, Pommes* pommes, Serpent* serpent);
|
void GenererObstacles(Obstacles* obstacles, Pommes* pommes, Serpent* serpent);
|
||||||
int CollisionAvecObstacle(Serpent* serpent, Obstacles* obstacles);
|
int CollisionAvecObstacle(Serpent* serpent, Obstacles* obstacles);
|
||||||
|
|
||||||
#endif
|
#endif
|
||||||
|
11
pommes.c
11
pommes.c
@ -1,7 +1,6 @@
|
|||||||
#include <stdlib.h>
|
#include <stdlib.h>
|
||||||
#include <graph.h>
|
#include <graph.h>
|
||||||
#include "pommes.h"
|
#include "pommes.h"
|
||||||
|
|
||||||
void LibererPommes(Pommes* pommes) {
|
void LibererPommes(Pommes* pommes) {
|
||||||
PommeNode* current = pommes->head;
|
PommeNode* current = pommes->head;
|
||||||
while (current != NULL) {
|
while (current != NULL) {
|
||||||
@ -11,55 +10,45 @@ void LibererPommes(Pommes* pommes) {
|
|||||||
}
|
}
|
||||||
pommes->head = NULL;
|
pommes->head = NULL;
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
|
||||||
void GenererPommes(Pommes* pommes) {
|
void GenererPommes(Pommes* pommes) {
|
||||||
couleur couleurPommes = CouleurParComposante(255, 0, 0);
|
couleur couleurPommes = CouleurParComposante(255, 0, 0);
|
||||||
pommes->head = NULL;
|
pommes->head = NULL;
|
||||||
|
|
||||||
for (int i = 0; i < pommes->nombre; i++) {
|
for (int i = 0; i < pommes->nombre; i++) {
|
||||||
PommeNode* nouvellePomme = (PommeNode*)malloc(sizeof(PommeNode));
|
PommeNode* nouvellePomme = (PommeNode*)malloc(sizeof(PommeNode));
|
||||||
if (nouvellePomme == NULL) {
|
if (nouvellePomme == NULL) {
|
||||||
perror("Allocation error");
|
perror("Allocation error");
|
||||||
exit(EXIT_FAILURE);
|
exit(EXIT_FAILURE);
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
|
||||||
nouvellePomme->position.x = rand() % LARGEUR;
|
nouvellePomme->position.x = rand() % LARGEUR;
|
||||||
nouvellePomme->position.y = rand() % HAUTEUR;
|
nouvellePomme->position.y = rand() % HAUTEUR;
|
||||||
nouvellePomme->next = pommes->head;
|
nouvellePomme->next = pommes->head;
|
||||||
pommes->head = nouvellePomme;
|
pommes->head = nouvellePomme;
|
||||||
|
|
||||||
ChoisirCouleurDessin(couleurPommes);
|
ChoisirCouleurDessin(couleurPommes);
|
||||||
RemplirArc(nouvellePomme->position.x * TAILLE_CASE, nouvellePomme->position.y * TAILLE_CASE,
|
RemplirArc(nouvellePomme->position.x * TAILLE_CASE, nouvellePomme->position.y * TAILLE_CASE,
|
||||||
TAILLE_CASE, TAILLE_CASE, 360, 360);
|
TAILLE_CASE, TAILLE_CASE, 360, 360);
|
||||||
}
|
}
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
|
||||||
void AjouterPomme(Pommes* pommes, int x, int y) {
|
void AjouterPomme(Pommes* pommes, int x, int y) {
|
||||||
PommeNode* nouvellePomme = (PommeNode*)malloc(sizeof(PommeNode));
|
PommeNode* nouvellePomme = (PommeNode*)malloc(sizeof(PommeNode));
|
||||||
if (nouvellePomme == NULL) {
|
if (nouvellePomme == NULL) {
|
||||||
perror("Allocation error");
|
perror("Allocation error");
|
||||||
exit(EXIT_FAILURE);
|
exit(EXIT_FAILURE);
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
|
||||||
nouvellePomme->position.x = x;
|
nouvellePomme->position.x = x;
|
||||||
nouvellePomme->position.y = y;
|
nouvellePomme->position.y = y;
|
||||||
nouvellePomme->next = pommes->head;
|
nouvellePomme->next = pommes->head;
|
||||||
pommes->head = nouvellePomme;
|
pommes->head = nouvellePomme;
|
||||||
pommes->nombre++;
|
pommes->nombre++;
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
|
||||||
void GenererNouvellePomme(Pommes* pommes) {
|
void GenererNouvellePomme(Pommes* pommes) {
|
||||||
couleur couleurPommes = CouleurParComposante(255, 0, 0);
|
couleur couleurPommes = CouleurParComposante(255, 0, 0);
|
||||||
int newX = rand() % LARGEUR;
|
int newX = rand() % LARGEUR;
|
||||||
int newY = rand() % HAUTEUR;
|
int newY = rand() % HAUTEUR;
|
||||||
|
|
||||||
// Assuming you have a function named AjouterPomme to add a new apple to the linked list.
|
// Assuming you have a function named AjouterPomme to add a new apple to the linked list.
|
||||||
AjouterPomme(pommes, newX, newY);
|
AjouterPomme(pommes, newX, newY);
|
||||||
|
|
||||||
ChoisirCouleurDessin(couleurPommes);
|
ChoisirCouleurDessin(couleurPommes);
|
||||||
RemplirArc(newX * TAILLE_CASE, newY * TAILLE_CASE, TAILLE_CASE, TAILLE_CASE, 360, 360);
|
RemplirArc(newX * TAILLE_CASE, newY * TAILLE_CASE, TAILLE_CASE, TAILLE_CASE, 360, 360);
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
|
||||||
int CollisionAvecPommeSerpent(Position position, PommeNode* pommes) {
|
int CollisionAvecPommeSerpent(Position position, PommeNode* pommes) {
|
||||||
PommeNode* current = pommes;
|
PommeNode* current = pommes;
|
||||||
while (current != NULL) {
|
while (current != NULL) {
|
||||||
|
6
pommes.h
6
pommes.h
@ -1,29 +1,23 @@
|
|||||||
#ifndef POMMES_H
|
#ifndef POMMES_H
|
||||||
#define POMMES_H
|
#define POMMES_H
|
||||||
|
|
||||||
#include "serpent.h"
|
#include "serpent.h"
|
||||||
#include "graphique.h"
|
#include "graphique.h"
|
||||||
#include <graph.h>
|
#include <graph.h>
|
||||||
|
|
||||||
#define LARGEUR 60
|
#define LARGEUR 60
|
||||||
#define HAUTEUR 40
|
#define HAUTEUR 40
|
||||||
#define TAILLE_CASE 19
|
#define TAILLE_CASE 19
|
||||||
|
|
||||||
typedef struct PommeNode {
|
typedef struct PommeNode {
|
||||||
Position position;
|
Position position;
|
||||||
struct PommeNode* next;
|
struct PommeNode* next;
|
||||||
} PommeNode;
|
} PommeNode;
|
||||||
|
|
||||||
typedef struct Pommes {
|
typedef struct Pommes {
|
||||||
PommeNode* head;
|
PommeNode* head;
|
||||||
int nombre;
|
int nombre;
|
||||||
} Pommes;
|
} Pommes;
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||||||
|
|
||||||
void LibererPommes(Pommes* pommes);
|
void LibererPommes(Pommes* pommes);
|
||||||
void GenererPommes(Pommes* pommes);
|
void GenererPommes(Pommes* pommes);
|
||||||
void AjouterPomme(Pommes* pommes, int x, int y);
|
void AjouterPomme(Pommes* pommes, int x, int y);
|
||||||
void GenererNouvellePomme(Pommes* pommes);
|
void GenererNouvellePomme(Pommes* pommes);
|
||||||
int CollisionAvecPommeSerpent(Position position, PommeNode* pommes);
|
int CollisionAvecPommeSerpent(Position position, PommeNode* pommes);
|
||||||
int CollisionAvecPomme(Serpent* serpent, Pommes* pommes, int* score);
|
int CollisionAvecPomme(Serpent* serpent, Pommes* pommes, int* score);
|
||||||
|
|
||||||
#endif
|
#endif
|
||||||
|
16
serpent.c
16
serpent.c
@ -1,22 +1,18 @@
|
|||||||
#include "serpent.h"
|
#include "serpent.h"
|
||||||
#include "pommes.h"
|
#include "pommes.h"
|
||||||
|
|
||||||
void DeplacerSerpent(Serpent* serpent, int* direction) {
|
void DeplacerSerpent(Serpent* serpent, int* direction) {
|
||||||
couleur couleurFond = CouleurParComposante(0, 0, 0);
|
couleur couleurFond = CouleurParComposante(0, 0, 0);
|
||||||
couleur couleurSerpent = CouleurParComposante(255, 255, 0);
|
couleur couleurSerpent = CouleurParComposante(255, 255, 0);
|
||||||
couleur couleurTerrain = CouleurParComposante(111, 255, 94);
|
couleur couleurTerrain = CouleurParComposante(111, 255, 94);
|
||||||
|
|
||||||
// Clear the previous positions of the snake
|
// Clear the previous positions of the snake
|
||||||
for (int i = 0; i < serpent->longueur; i++) {
|
for (int i = 0; i < serpent->longueur; i++) {
|
||||||
ChoisirCouleurDessin(couleurTerrain);
|
ChoisirCouleurDessin(couleurTerrain);
|
||||||
RemplirRectangle(serpent->corps[i].x, serpent->corps[i].y, TAILLE_CASE, TAILLE_CASE);
|
RemplirRectangle(serpent->corps[i].x, serpent->corps[i].y, TAILLE_CASE, TAILLE_CASE);
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
|
||||||
// Update the snake's body positions
|
// Update the snake's body positions
|
||||||
for (int i = serpent->longueur - 1; i > 0; i--) {
|
for (int i = serpent->longueur - 1; i > 0; i--) {
|
||||||
serpent->corps[i] = serpent->corps[i - 1];
|
serpent->corps[i] = serpent->corps[i - 1];
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
|
||||||
// Move the snake's head based on the direction
|
// Move the snake's head based on the direction
|
||||||
if (*direction == 1) {
|
if (*direction == 1) {
|
||||||
serpent->corps[0].x += TAILLE_CASE;
|
serpent->corps[0].x += TAILLE_CASE;
|
||||||
@ -27,44 +23,35 @@ void DeplacerSerpent(Serpent* serpent, int* direction) {
|
|||||||
} else if (*direction == 4) {
|
} else if (*direction == 4) {
|
||||||
serpent->corps[0].y += TAILLE_CASE;
|
serpent->corps[0].y += TAILLE_CASE;
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
|
||||||
// Draw the updated snake
|
// Draw the updated snake
|
||||||
for (int i = 0; i < serpent->longueur; i++) {
|
for (int i = 0; i < serpent->longueur; i++) {
|
||||||
ChoisirCouleurDessin(couleurSerpent);
|
ChoisirCouleurDessin(couleurSerpent);
|
||||||
RemplirRectangle(serpent->corps[i].x, serpent->corps[i].y, TAILLE_CASE, TAILLE_CASE);
|
RemplirRectangle(serpent->corps[i].x, serpent->corps[i].y, TAILLE_CASE, TAILLE_CASE);
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
|
||||||
Attendre(100);
|
Attendre(100);
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
|
||||||
int GestionCollision(Serpent* serpent, Pommes* pommes, Obstacles* obstacles, int perdu, int* score) {
|
int GestionCollision(Serpent* serpent, Pommes* pommes, Obstacles* obstacles, int perdu, int* score) {
|
||||||
int loose = perdu;
|
int loose = perdu;
|
||||||
|
|
||||||
if (CollisionAvecPomme(serpent, pommes, score)) {
|
if (CollisionAvecPomme(serpent, pommes, score)) {
|
||||||
serpent->longueur = serpent->longueur + 2;
|
serpent->longueur = serpent->longueur + 2;
|
||||||
serpent->corps = realloc(serpent->corps, sizeof(Position) * serpent->longueur);
|
serpent->corps = realloc(serpent->corps, sizeof(Position) * serpent->longueur);
|
||||||
loose = 1;
|
loose = 1;
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
|
||||||
if (CollisionAvecObstacle(serpent, obstacles) || CollisionAvecSerpent(serpent) || CollisionAvecBordures(serpent)) {
|
if (CollisionAvecObstacle(serpent, obstacles) || CollisionAvecSerpent(serpent) || CollisionAvecBordures(serpent)) {
|
||||||
AfficherEcranFin(*score);
|
AfficherEcranFin(*score);
|
||||||
Attendre(1000);
|
Attendre(1000);
|
||||||
loose = -1;
|
loose = -1;
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
|
||||||
return loose;
|
return loose;
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
|
||||||
int CollisionAvecSerpent(Serpent* serpent) {
|
int CollisionAvecSerpent(Serpent* serpent) {
|
||||||
for (int i = 1; i < serpent->longueur; i++) {
|
for (int i = 1; i < serpent->longueur; i++) {
|
||||||
if (serpent->corps[0].x == serpent->corps[i].x && serpent->corps[0].y == serpent->corps[i].y) {
|
if (serpent->corps[0].x == serpent->corps[i].x && serpent->corps[0].y == serpent->corps[i].y) {
|
||||||
return 1;
|
return 1;
|
||||||
}
|
}
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
|
||||||
return 0;
|
return 0;
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
|
||||||
int EstDirectionOpposee(int directionActuelle, int nouvelleDirection) {
|
int EstDirectionOpposee(int directionActuelle, int nouvelleDirection) {
|
||||||
if ((directionActuelle == 1 && nouvelleDirection == 2) ||
|
if ((directionActuelle == 1 && nouvelleDirection == 2) ||
|
||||||
(directionActuelle == 2 && nouvelleDirection == 1) ||
|
(directionActuelle == 2 && nouvelleDirection == 1) ||
|
||||||
@ -72,16 +59,13 @@ int EstDirectionOpposee(int directionActuelle, int nouvelleDirection) {
|
|||||||
(directionActuelle == 4 && nouvelleDirection == 3)) {
|
(directionActuelle == 4 && nouvelleDirection == 3)) {
|
||||||
return 1; // Les directions sont opposées
|
return 1; // Les directions sont opposées
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
|
||||||
return 0; // Les directions ne sont pas opposées
|
return 0; // Les directions ne sont pas opposées
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
|
||||||
int CollisionAvecBordures(Serpent* serpent) {
|
int CollisionAvecBordures(Serpent* serpent) {
|
||||||
if (serpent->corps[0].x < 0 || serpent->corps[0].x >= LARGEUR * TAILLE_CASE ||
|
if (serpent->corps[0].x < 0 || serpent->corps[0].x >= LARGEUR * TAILLE_CASE ||
|
||||||
serpent->corps[0].y < 0 || serpent->corps[0].y >= HAUTEUR * TAILLE_CASE) {
|
serpent->corps[0].y < 0 || serpent->corps[0].y >= HAUTEUR * TAILLE_CASE) {
|
||||||
return 1;
|
return 1;
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
|
||||||
return 0;
|
return 0;
|
||||||
}
|
}
|
||||||
int CollisionAvecPomme(Serpent* serpent, Pommes* pommes, int* score) {
|
int CollisionAvecPomme(Serpent* serpent, Pommes* pommes, int* score) {
|
||||||
|
11
serpent.h
11
serpent.h
@ -1,35 +1,24 @@
|
|||||||
#ifndef SERPENT_H
|
#ifndef SERPENT_H
|
||||||
#define SERPENT_H
|
#define SERPENT_H
|
||||||
|
|
||||||
#include <graph.h>
|
#include <graph.h>
|
||||||
#include <stdlib.h>
|
#include <stdlib.h>
|
||||||
|
|
||||||
#define TAILLE_CASE 19
|
#define TAILLE_CASE 19
|
||||||
#define LARGEUR 60
|
#define LARGEUR 60
|
||||||
#define HAUTEUR 40
|
#define HAUTEUR 40
|
||||||
|
|
||||||
typedef struct {
|
typedef struct {
|
||||||
int x;
|
int x;
|
||||||
int y;
|
int y;
|
||||||
} Position;
|
} Position;
|
||||||
|
|
||||||
typedef struct {
|
typedef struct {
|
||||||
Position* corps;
|
Position* corps;
|
||||||
int longueur;
|
int longueur;
|
||||||
} Serpent;
|
} Serpent;
|
||||||
|
|
||||||
typedef struct Pommes Pommes;
|
typedef struct Pommes Pommes;
|
||||||
typedef struct Obstacles Obstacles;
|
typedef struct Obstacles Obstacles;
|
||||||
|
|
||||||
extern void DeplacerSerpent(Serpent* serpent, int* direction);
|
extern void DeplacerSerpent(Serpent* serpent, int* direction);
|
||||||
|
|
||||||
extern int GestionCollision(Serpent* serpent, Pommes* pommes, Obstacles* obstacles, int perdu, int* score);
|
extern int GestionCollision(Serpent* serpent, Pommes* pommes, Obstacles* obstacles, int perdu, int* score);
|
||||||
|
|
||||||
extern int CollisionAvecSerpent(Serpent* serpent);
|
extern int CollisionAvecSerpent(Serpent* serpent);
|
||||||
|
|
||||||
extern int EstDirectionOpposee(int directionActuelle, int nouvelleDirection);
|
extern int EstDirectionOpposee(int directionActuelle, int nouvelleDirection);
|
||||||
|
|
||||||
extern int CollisionAvecBordures(Serpent* serpent);
|
extern int CollisionAvecBordures(Serpent* serpent);
|
||||||
int CollisionAvecPomme(Serpent* serpent, Pommes* pommes, int* score);
|
int CollisionAvecPomme(Serpent* serpent, Pommes* pommes, int* score);
|
||||||
|
|
||||||
#endif // SERPENT_H
|
#endif // SERPENT_H
|
||||||
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